onsdag 28. januar 2015

Mandelgrøt

Dette været gjør det nesten umulig for meg å starte dagen min med smoothie. Jeg ender bare opp med å fryse og måtte hive innpå med flere kopper te for å få igjen varmen. Grøt frister mye mer, men jeg synes ikke havregrøten metter særlig bra, og ville prøve meg på noe annet. Derfor laget jeg i går mandelgrøt, og den ble så god at jeg må dele oppskriften med dere ;)
En ss smør
3 ss mandelmel
1 ts chiafrø
Et egg
1,5 dl mandelmelk
 Sukrin gold
Kanel
Eventuelt bær til topping

Smelt smøret i en kjele og rør inn mandelmel, chiafrø og melk med visp. La dette koke opp på svak varme. Visp inn egget. Nå er det bare å helle grøten over i en fin skål og toppe med hva du vil. Jeg brukte sukrin gold og kanel, men neste gang kommer jeg til å bruke bringebær også!
Jeg prøver å holde humøret opp når det gjelder lesing. Til tider føles dessverre pensum svært utdattert. Vi lærer det Helsedirektoratet anbefaler, men jeg vil lære mer. Jeg sitter og er "uenig" i pensum, jeg har jo lest mye forskning selv og det virker som om skolen ikke tar hensyn til hva som rører seg, men kun repererer det som har blitt lært bort i tretti år. Er det noen andre som studerer ernæring som opplever det slik? Det er nesten skummelt hvordan enkelte kun svelger det de lærer og ikke er skeptiske til alle disse "sannhetene" vil blir foret med. Jaja, nok om det!

Jeg håper dere prøver oppskriften :) Ha en topp torsdag <3

2 kommentarer:

  1. Jeg studerer på Tunsberg Medisinske og der lærer vi det jeg vil tro rake motsetning av statens ernæringsråd, iallfall en del av de.
    :)

    SvarSlett
  2. Ja, det er så synd at vi lærer så mye "gammeldags"! Skulle vurdere et kosthold til en fiktiv person i oppgaven min, og river meg i håret over at jeg "må" vurere på feil måte, på en måte…
    Lykke til med inspurt mot eksamen <3

    SvarSlett